Leraren maatschappijleer bezorgd om dalende kennis over Holocaust
Leraren maatschappijleer vinden het zeer zorgelijk dat de kennis over de Jodenvervolging, waarover woensdag een onderzoek werd gepresenteerd, af lijkt te nemen onder jongvolwassenen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer (NVLM) past die ontwikkeling in een bredere trend en is er onder leerlingen bijvoorbeeld ook minder kennis van de rechtsstaat, democratie en de actualiteit.
Volgens de Claims Conference, een internationale organisatie die opkomt voor de rechten van Holocaustoverlevenden, denkt bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders geboren vanaf 1980 dat de Holocaust „een mythe” is of dat het aantal Joden dat werd gedood zwaar overdreven is. Volgens onderzoek van de organisatie weet van de generaties die sinds 1980 zijn geboren een derde tot meer dan de helft opvallend weinig van de Jodenvervolging en genocide in de Tweede Wereldoorlog.
De NVLM herkent de bevindingen uit het onderzoek, zegt voorzitter Marcel Mooijman. „Bij maatschappijleer kijken we bijvoorbeeld naar vormen van discriminatie, daarvoor doen we een beroep op de historische kennis van leerlingen. Dan merken we vaak dat leerlingen niet zo veel meer weten van belangrijke gebeurtenissen zoals de Holocaust.” Volgens Mooijman proberen docenten die achterstand wel in te halen, maar is het daardoor lastiger lesgeven en dreigen leraren sneller in de knoop te raken met hun planning.
Volgens Mooijman komt het ook zeker voor dat leerlingen de Holocaust openlijk in twijfel trekken, maar gebeurt dat incidenteel. Het is volgens de voorzitter vooral belangrijk dat leerlingen het met hun docenten durven te bespreken, mochten ze een afwijkende mening hebben over de Jodenvervolging of andere gevoelige onderwerpen. „Dat is niet alleen een kwestie van die ene docent”, aldus Mooijman. „Dat moet je schoolbreed aan de orde stellen en heeft ook met sociale veiligheid te maken.”
Overigens komen bij het bestuur weinig meldingen binnen van docenten die zich zorgen maken over complottheorieën onder leerlingen. Evenmin hoort de NVLM dat docenten een onderwerp als de Holocaust niet durven aan te snijden in de klas. „Het kan zo zijn dat zo’n onderwerp moeilijk bespreekbaar is en tot felle discussie kan leiden”, zegt Mooijman. „Maar elke leraar moet in staat zijn daarmee om te gaan en het gesprek te kunnen voeren.” Ook zou het helpen meer aandacht te besteden aan thema’s als betrouwbaarheid van bronnen en hoe kennis tot stand komt, aldus de NVLM.