Economiescheepswerf IHC

Scheepswerf IHC dwingt schuldregeling af

Scheepsbouwer Royal IHC onderhandelt met zijn schuldeisers over verlaging van de schuldenlast. Dat meldde de Zuid-Hollandse onderneming in haar dinsdag gepubliceerde jaarverslag over 2021.

Redactie economie
24 January 2023 14:14Gewijzigd op 25 January 2023 11:16
IHC in Kinderdijk. Beeld ANP, LEX VAN LIESHOUT
IHC in Kinderdijk. Beeld ANP, LEX VAN LIESHOUT

Het verslag kwam later naar buiten omdat een in december bereikt akkoord met de belangrijkste schuldeisers erin moest worden verwerkt. Het noodlijdende IHC geeft aan er met de schuldeisers uit te gaan komen. Daarvoor is wel de hulp van de rechter nodig.

IHC, een van de grootste scheepsbouwers van Nederland, heeft een procedure in gang gezet volgens de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA). Die wet biedt bedrijven de mogelijkheid om met een meerderheid van de schuldeisers afspraken te maken die dan door de rechter ook opgelegd kunnen worden aan dwarsliggende schuldeisers. Zo kunnen onnodige faillissementsaanvragen worden voorkomen.

Volgens het Financieele Dagblad willen drie van de negen banken die IHC financieren niet meewerken aan verkoop van de winstgevende dochteronderneming IQIP en daarmee een herschikking van de schuld. Komt die herschikking er niet, dan dreigt medio februari een liquiditeitstekort voor IHC.

Leveranciers

IHC paste in het akkoord met de meerderheid van de schuldeisers alleen de voorwaarden voor financiering aan. Leveranciers krijgen dus gewoon het verschuldigde bedrag volledig betaald. De rechter moet het akkoord nog wel bekrachtigen.

De scheepswerf benadrukt dat een groot onderdeel van het bedrijf „gewoon goed en winstgevend” draait. „Na een zeer moeizame tijd voor Royal IHC verwacht ik dat we met het finaliseren van het akkoord met onze financiële stakeholders ook weer het vertrouwen kunnen gaan winnen van onze klanten voor het bouwen van grote custom-built schepen”, aldus topman Jan-Pieter Klaver. Hij spreekt van een cruciaal jaar „voor ons als producent van complexe geïntegreerde schepen”.

Volgens het FD is IHC in financiële problemen geraakt door het uitblijven van grote orders, verliezen op de bouw van enkele schepen en een ongunstige grondstoffenmarkt. Met de verkoop van IQIP zouden volgens de krant nagenoeg alle schulden aan de banken worden afgelost.

De Rotterdamse investeringsmaatschappij HAL zou IQIP willen overnemen. Enkele jaren geleden was HAL al betrokken bij een eerdere reddingsoperatie voor IHC.

Uit het jaarverslag blijkt dat IHC in 2021 63 miljoen euro verlies leed. Het jaar daarvoor bedroeg het verlies 300 miljoen euro. In 2022 schrapte het bedrijf 250 banen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer