Foutje levert Dexia fikse schade op
Dexia heeft eind vorig jaar vergeten de naam van een klant op tijd te laten doorstrepen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Een fout met gevolgen.
De omissie heeft de bankonderneming, die in het middelpunt van de belangstelling staat door de talloze rechtszaken om aandelenleaseproducten, 15.000 euro aan dwangsommen gekost. Dexia spreekt van „een stomme fout.”
Mr R. Silvertand van het advocatenkantoor Rompelberg & Ruiter kwam dinsdag met de „vergissing van de bank in uw voordeel” naar buiten. Zijn cliënt, een ambtenaar die de vijftig jaar is gepasseerd, had bij Dexia de Winstverdriedubbelaar gekocht om te sparen voor zijn oude dag. Maar door de malaise op de effectenbeurzen bleef de man uit Tilburg zitten met een restschuld van 12.252,20 euro.
Silvertands cliënt weigerde dat bedrag te voldoen, waarna hij zich voor de kantonrechter moest verantwoorden. Die besloot dat de bewuste overeenkomst moest worden vernietigd, omdat de toestemming van de echtgenote ontbrak. Dexia diende tevens de naam van de klant bij het BKR te laten schrappen, met een dwangsom van 500 euro per dag. De bank vergat dit, waardoor de ambtenaar een voordeel van 15.000 euro ontving.