Bedrijven staan in de rij voor handel met China
Wie in China geld wil verdienen, moet snel zijn. Vrijwel elke dag maken bedrijven over de hele wereld melding van investeringen in het Aziatische land. Komende week steken enkele tientallen Nederlandse ondermeningen er hun licht op. Een handelsdelegatie onder leiding van staatssecretaris Van Gennip brengt dan een bezoek aan het land.
Het is niet de eerste Nederlandse handelsdelegatie die naar China gaat en zeker niet de laatste. Met grote regelmaat stappen Nederlandse ondernemers in het vliegtuig in de hoop een graantje mee te pikken van de enorme economische groei die het land doormaakt. Van Gennip zelf gaat voor het eerst. Een jaar geleden moest de toen zwangere staatssecretaris een missie laten lopen.
Voor het ministerie van Economische Zaken was het geen enkel probleem de nieuwe missie vol te boeken. Er werd zelfs een wachtlijst aangelegd voor bedrijven die net buiten de boot waren gevallen.
De ondernemingen die nu meegaan, vormen een bont gezelschap dat van alle markten thuis is. Er zitten grote jongens bij die al in China actief zijn, zoals ABN AMRO. Andere gaan voor het eerst. In de handelsdelegatie is het midden- en kleinbedrijf ruim vertegenwoordigd. Er zitten zelfs eenmansbedrijfjes bij, zoals het Utrechtse FAT Dual Controls, dat rembedieningssytemen maakt voor lesauto’s. Ze worden vergezeld door de voorzitter van de werkgeversorganisatie MKB voor het midden- en kleinbedrijf, Loek Hermans.
De handelsmissie zal eerst de Chinese hoofdstad Peking aandoen en reist daarna naar Nanking en Sjanghai. Terwijl de staatssecretaris de nodige officiële verplichtingen afwerkt, worden de bedrijven in contact gebracht met potentiële partners.
Hoe groot is de kans dat de missie ook vruchten afwerpt? Afgaande op de groeicijfers die de Chinese economie laat zien, valt wel het een en ander te verwachten. Afgelopen jaar bedroeg de groei ongeveer 9 procent. Voor dit jaar wordt een iets lager percentage voorzien, maar een groeitempo van 7,5 procent is ook nog heel behoorlijk.
Succesvol ondernemen in China is echter een zaak van lange adem en bovendien zitten Chinese bedrijven ook niet stil. Voor uitgever Ivo van Haren zal de handelsmissie zijn geslaagd als hij in China een bescheiden marktaandeel weet op te bouwen.
Van Haren publiceert boeken op het gebied van dienstverlening in de it. Hij neemt een stapeltje in het Chinees vertaalde boeken mee die hij speciaal voor de gelegenheid heeft laten drukken. De oplage is met 1000 stuks niet aan de hoge kant (zeker niet in een land waar er jaarlijks 1 miljoen ingenieurs bijkomen), wat aangeeft dat de verwachtingen van Van Haren niet al te hooggespannen zijn.
„Mijn verwachting van de reis is dat we een aantal partnerships zullen opzetten om samen met de Chinezen een bescheiden marktaandeel te gaan opbouwen”, zegt Van Haren.
De uitgever verwacht voorlopig geen gouden bergen. „Laten we realistisch zijn. Na 25 jaar intensieve groei is de Chinese economie niet groter dan die van Groot-Brittannië. En wat Nederland betreft: onze export naar China is niet groter dan onze export naar de stad München.”
„Wij Nederlanders zien China als het land van de onbegrensde mogelijkheden, maar zijn nog niet in staat geweest dit te verzilveren”, aldus Van Haren. „Het zijn de feiten en dat zet je als ondernemer met beide voeten op de grond. Maar we zullen zien. Ik blijf positief over de mogelijkheden die China ons bedrijf kan bieden.”