NS Internationaal trekt iets meer reizigers
Het grensoverschrijdend treinverkeer verbetert licht. De laatste maanden van vorig jaar vervoerde NS Internationaal meer reizigers dan in dezelfde periode in 2003. „We kregen er een paar procenten bij”, aldus directeur M. van Roozendaal van de internationale divisie van het spoorbedrijf dinsdag.
Ondanks het lichte herstel van de afgelopen maanden vervoerde NS Internationaal in 2004 iets minder passagiers dan een jaar eerder. In totaal zaten 5,2 miljoen mensen in bijvoorbeeld de Thalys naar Parijs, de ICE naar Frankfurt of de internationale trein naar België. In 2005 denkt de NS meer passagiers te vervoeren dan afgelopen jaar.
De internationale tak van de NS staat de laatste jaren stevig onder druk. De divisie is verliesgevend. Van Roozendaal kan niet zeggen wanneer NS Internationaal naar zijn verwachting weer zwarte cijfers gaat schrijven. De concurrentie tussen de NS en de prijsvechters in de luchtvaart is groot. Tegenwoordig kunnen Nederlanders met deze maatschappijen snel en tegen een laag tarief naar bijvoorbeeld Barcelona vliegen. „Dat verkiezen ze dan boven een korte vakantietrip per trein naar een stad als Parijs. Ook speelde de matige economie een rol in de problemen bij de NS.”
NS Internationaal voert vanwege de concurrentie op dit moment een ingrijpende reorganisatie uit. De verkoopbalies op de stations van Leiden, Groningen en Eindhoven gaan dicht en de toekomst van de loketten op de overige stations staat ter discussie. Er verdwijnen hierdoor ongeveer 150 banen. Dat zijn er 100 minder dan het aantal van 250 waarvan begin vorig jaar nog werd uitgegaan. Bij NS Internationaal werkten voor de reorganisatie 700 mensen.
Het bedrijf zegt zich meer te willen richten op de verkoop via internet en telefoon. Bovendien had een proef plaats met sms- tickets. Deze nieuwe strategie begint vruchten af te werpen, aldus Van Roozendaal. Hij wijst daarbij op het lichte herstel van de reizigersaantallen. Wel geeft hij toe dat ook de verbetering van de economie daaraan heeft bijgedragen.
De NS zit met luchtvaartmaatschappij KLM in het consortium High Speed Alliance (HSA). Dat gaat vanaf 2007 over de hogesnelheidslijn (hsl) rijden. De HSA verwacht op de langere termijn met internationaal en binnenlands vervoer jaarlijks 25 miljoen passagiers te verwerken. De hsl moet de reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam met een halfuur verkorten, wat de lijn ook erg interessant zou maken voor het woon-werkverkeer. „Ik woonde en werkte zelf afwisselend in beide steden en ken de ellende om van de ene in de andere stad te komen”, aldus Jan Willem Siebers, commercieel directeur van HSA.
De Nederlandse en de Belgische regering hebben op dit moment een conflict over de exploitatie van het traject tussen Amsterdam en Brussel. De reistijd over Belgisch grondgebied is afhankelijk van de rekenmethode acht tot zeventien minuten langer dan gepland. Bovendien wil de Nederlandse regering Breda en Den Haag ook op het hsl-net aansluiten, maar daar voelen de Belgen weinig voor. Dit kan gevolgen hebben voor HSA, die stelt door de langere reistijd minder reizigers te kunnen trekken. De alliantie eist dan ook een vergoeding, als er geen oplossing komt voor het conflict.