Kamer: Conducteur in de trein houden
De Tweede Kamer wil niet dat er in de toekomst treinen zonder conducteurs gaan rondrijden. Als het NS-personeel niet meer nodig zou zijn om kaartjes te knippen, moet het beschikbaar blijven voor reizigers om vragen te beantwoorden. Ook moet hun aanwezigheid de veiligheid in de trein garanderen.
Dat stelden zowel PvdA, CDA, D66 als GroenLinks vrijdag. De VVD en ook het CDA hebben wel vertrouwen in de nieuwe personeelsplannen van de NS. D66 en GroenLinks kraken echter de timing ervan. „Erg dom om tijdens de wervingscampagnes voor nieuwe conducteurs aan te kondigen dat het werk weer gaat veranderen in de toekomst. Een communicatieblunder”, vindt D66-kamerlid Van Walsem.
PvdA’er Dijsselbloem stemt in met kaartcontroles op het perron, waardoor duizenden conducteursbanen zouden verdwijnen. „Dat is mogelijk, maar daar moeten dan wel duizenden servicebanen voor in de plaats komen.” Voor de zogenoemde sociale veiligheid zijn zulke mensen onmisbaar, vindt de sociaal-democraat.
CDA-kamerlid Eurlings vindt het plan „constructief.” Wel moeten volgens hem directie en personeel het samen eens worden over de precieze invulling ervan. Hij benadrukt dat wat hem betreft NS-personeel juist meer contact met de reizigers kan maken als de kaartjes niet in de trein een stempeltje krijgen. Ook VVD’er Hofstra denkt dat de NS een goede koers uitzet. Hij hoopt dat het personeel zich er niet meteen weer keihard tegen zal afzetten, zoals in het verleden gebeurde bij het gewraakte nieuwe dienstrooster voor het personeel, het ”rondje om de kerk”.
D66-kamerlid Van Walsum steunt op zich de richting die de NS uit wil ook wel, maar is totaal niet te spreken over het tijdstip waarop de toekomstplannen naar buiten komen. Bovendien maakt de NS volgens hem een verkeerde inschatting als het bedrijf minder mensen in de treinen wil laten rondlopen. GroenLinks-kamerlid Halsema maakt een soortgelijke analyse.