ANWB: inflatie heeft impact op vakantieplannen Nederlanders
De inflatie speelt dit jaar een rol bij het kiezen van een vakantiebestemming. Uit onderzoek van de ANWB onder zijn leden komt naar voren dat iets meer dan de helft van de Nederlanders aangeeft dat de hogere prijzen impact hebben op het boeken van een vakantie. Ook spelen de hoge brandstofprijzen en duurdere vliegtickets mee.
Desondanks zijn meer mensen van plan op vakantie te gaan. De intentie om een reis te boeken is 6 procent hoger dan vorig jaar, ziet de ANWB, die onderzoek deed onder 2000 leden.
De ANWB ziet dat vakantiegangers eerder boeken dan vorig jaar. Had begin 2022 een op de zeven Nederlanders al een vakantie geregeld, nu geeft een op de vier dat aan. Ook boeken mensen al verder vooruit, ziet een woordvoerder. „Vorig jaar was dat een tot vier maanden van tevoren, nu is dat drie tot acht maanden.”
Nederlanders hebben dus weer zin om op vakantie te gaan. „Ze zien geen belemmeringen meer en hebben er meer vertrouwen in dan vorig jaar”, zegt de woordvoerder. „Vakantie is voor Nederlanders heel belangrijk.”
De inflatie leidt er wel toe dat mensen minder ver, minder vaak of korter op vakantie gaan. De ANWB-woordvoerder kan nog niet zeggen hoe dat is terug te zien in de boekingen.
Het onderzoek wijst verder uit dat Nederland net als voorgaande jaren het populairste vakantieland is onder de ANWB-leden, gevolgd door Duitsland, Spanje, Frankrijk en België. Ook Italië is meer in trek.
Volgens een woordvoerder van de ANWB is Nederland door het jaar heen altijd al geliefd onder de vakantiegangers. „Voor kortere vakanties ligt Nederland vaak ook voor de hand.”