NS: internationaal verkeer trekt aan
Het grensoverschrijdend treinverkeer laat een licht herstel zien. De laatste maanden van het afgelopen jaar vervoerde NS Internationaal meer reizigers dan in dezelfde periode in 2003. „We hebben er een paar procenten bijgekregen", zei directeur M. van Roozendaal van de internationale divisie van het spoorbedrijf dinsdag.
Ondanks het lichte herstel van de afgelopen maanden heeft NS Internationaal in 2004 iets minder passagiers gehad dan een jaar eerder. In totaal zaten 5,2 miljoen mensen in bijvoorbeeld de Thalys naar Parijs of de ICE naar Frankfurt. In 2005 verwacht de NS meer passagiers te vervoeren dan afgelopen jaar.
De internationale tak van de NS staat de laatste jaren stevig onder druk. De divisie is verliesgevend. Van Roozendaal wilde niet zeggen wanneer NS Internationaal naar zijn verwachting weer zwarte cijfers gaat schrijven.
De concurrentie tussen de NS en de prijsvechters in de luchtvaart is groot. Tegenwoordig kunnen Nederlanders met deze maatschappijen snel en tegen een laag tarief naar bijvoorbeeld Barcelona vliegen. Dat verkiezen ze dan boven een vakantietrip per trein naar steden als Parijs. Ook speelde de matige economie een rol in de problemen bij de NS.
NS Internationaal voert wegens de concurrentie een ingrijpende reorganisatie uit. De verkoopbalies op de stations van Leiden, Groningen en Eindhoven gaan dicht en de toekomst van de loketten op de overige stations staat ter discussie. Er verdwijnen hierdoor ongeveer 150 banen.
Het bedrijf wil zich meer richten op de verkoop via internet en de telefoon. Bovendien heeft er een proef plaatsgevonden met sms–tickets. Deze nieuwe strategie begint zijn vruchten af te werpen, aldus Van Roozendaal. Hij wijst daarbij op het lichte herstel van de reizigersaantallen. Wel geeft hij toe dat ook de verbetering van de economie daaraan heeft bijgedragen.
De NS heeft met luchtvaartmaatschappij KLM het samenwerkingsverband HSA opgericht om 2007 over de hogesnelheidslijn (hsl) te gaan rijden. De HSA verwacht op de langere termijn met internationaal en binnenlands vervoer jaarlijks 25 miljoen passagiers te verwerken. De hsl moet de reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam met een half uur verkorten, wat interessant is voor het woon–werkverkeer.
De Nederlandse en de Belgische regering hebben een conflict over de exploitatie van het traject tussen Amsterdam en Brussel. De reistijd over Belgisch grondgebied is 17 minuten langer dan gepland. Bovendien wil Nederland Breda en Den Haag ook op het hsl–net aansluiten, maar daar voelen de Belgen weinig voor. Dit kan gevolgen hebben voor HSA, dat stelt door de langere reistijd minder reizigers te kunnen trekken. De alliantie eist dan ook een vergoeding, als er geen oplossing komt voor het conflict.