Opiniecommentaar

Campagnes om alcoholgebruik te matigen zijn veel te soft

Of er nu een glaasje wijn op tafel staat, een getapt biertje of een mooi versierde cocktail: ze dragen bij aan een gezellige sfeer. Alcohol lijkt onmisbaar voor een prettig gesprek of een fijne verjaardag. Maar nu drank wéér meer kapot heeft gemaakt dan ons lief is, wordt het tijd dat dat beeld kantelt. Een bekende brouwer beweert: „Wij verkopen niet alleen bier, we verkopen gezelligheid”. Inderdaad. Maar later komt de kater.

Hoofdredactie
7 January 2023 11:44
Klanten mogen even proeven in een alcoholvrije slijterij, ter gelegenheid van Dry January, een initiatief om alcoholgebruik te matigen. beeld ANP, Evert Elzing
Klanten mogen even proeven in een alcoholvrije slijterij, ter gelegenheid van Dry January, een initiatief om alcoholgebruik te matigen. beeld ANP, Evert Elzing

Hoeveel minder slachtoffers en hoeveel minder schade zou vuurwerk hebben veroorzaakt als er nergens alcohol was gebruikt? Rond oud en nieuw moesten 1250 mensen naar de spoedeisende hulp of de huisartsenpost. Weliswaar waren bier en wijn hier niet de primaire oorzaak, maar in combinatie met vuurwerk vormen ze snel een giftige cocktail.

Zo lastig als het is om het eens te worden over een vuurwerkverbod, zo moeilijk is het ook om alcohol aan banden te leggen. Toch is daar minstens zoveel aanleiding toe. Vuurwerkoverlast is beperkt tot de dagen rond de jaarwisseling, maar overmatig alcoholgebruik eist het hele jaar zijn tol.

Evenals roken leidt alcohol vaak tot verslaving. Het is schadelijk voor de ontwikkeling van de hersenen en vergroot de kans op ernstige gezondheidsproblemen: hart- en vaatziekten, verschillende soorten kanker en dementie.

Onderzoek toont aan dat er sinds het begin van deze eeuw flinke stappen zijn gemaakt in het terugdringen van tabaks- en alcoholgebruik onder jongeren. Echter, sinds 2015 is die daling tot stilstand gekomen. Bovendien blijkt dat roken met tweederde afgenomen is maar alcoholgebruik slechts met éénderde. Het bingedrinken -minstens vijf glazen per keer- is juist toegenomen.

Iedereen is het er wel over eens dat teveel alcohol onverstandig is. Daarom zijn er leeftijdsbeperkingen en campagnes om alcoholgebruik bij verkeersdeelnemers terug te dringen. Maar de cijfers tonen aan dat deze campagnes nog veel te weinig effect sorteren.

De actie IkPas, om een maand lang geen druppel alcohol te drinken, is een stap in de goede richting. Toch is die te soft als je bedenkt om welke risico’s en schade het gaat. Laten ministers, opinieleiders en predikanten boegbeelden zijn voor zulke campagnes. Waarom mag de drankindustrie voor 100 miljoen euro uitgeven aan reclame en marketing? Waarom zijn alcoholica te koop in de supermarkt en zichtbaar in films? Waarom mogen biermerken grote sportwedstrijden sponsoren? Waarom geen foto’s op wijnetiketten zoals bij de pakjes sigaretten? Waarom kunnen vrijdagmiddagborrels niet alcoholvrij zijn?

Bij veel baptisten en onder bepaalde groepen evangelische christenen is alcoholgebruik volledig taboe. Niet omdat God dat in de Bijbel nadrukkelijk verbiedt, maar omdat het zoveel nadelige gevolgen heeft, verslavend is en omdat dronkenschap zonde is tegen het zesde gebod. Reformatorische christenen kunnen een voorbeeld nemen aan die resolute afwijzende houding.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer