Meer verkeersdoden in afgelopen jaar
In 2022 zijn er meer verkeersongevallen met slachtoffers geweest dan eerdere jaren. Dat laat Paul Broer, portefeuillehouder Verkeer van de Nationale Politie, weten naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf.
Volgens de voorlopige cijfers zijn er vorig jaar 578 verkeersongevallen geweest met minstens één dodelijk slachtoffer en 21.457 ongevallen met minstens één gewonde.
„Er zijn dit jaar natuurlijk meer verkeersongelukken ten opzichte van coronajaren 2020 en 2021, toen waren er minder ongelukken omdat er minder verkeer op de weg was. Maar ook vergeleken met 2019 zijn er meer verkeersslachtoffers. Dat is een zorgelijke trend”, aldus Broer. In 2019 vielen in totaal 661 verkeersdoden. In 2020 en 2021 waren dat er 610 en 582. Het exacte aantal verkeersslachtoffers zal daar dit jaar waarschijnlijk boven eindigen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakt het precieze aantal verkeersdoden en -gewonden in het voorjaar bekend. De telling van de Telegraaf van 578 slachtoffers zijn sowieso aan de lage kant, omdat het nog exclusief de slachtoffers is die in het ziekenhuis overlijden ten gevolge van een ongeval.
Niet alleen het aantal dodelijke slachtoffers steeg tot grote hoogte, ook het aantal verkeersongevallen waarbij minimaal één gewonde te betreuren viel nam toe tot 21.457, ruim 3500 meer dan het jaar ervoor. Ook het aantal ongevallen met alleen materiële schade steeg in vergelijking met 2021 met 10.028 incidenten tot 75.025.
Hoewel de cijfers nog niet compleet zijn, ziet de politie al wel dat er afgelopen jaren beduidend meer ongelukken zijn met elektrische fietsen, met name waar ouderen bij zijn betrokken. Verder waren er afgelopen jaar meer ongelukken in de avonduren dan in de ochtend. Te hard rijden, bellen achter het stuur en bestuurders onder invloed van drank en drugs staan nog altijd in de top 5 van verkeersongelukken.
Broer doet een oproep aan gemeenten en provincies om goed te kijken naar de verkeersveiligheid. „Bijvoorbeeld als het gaat om verlichting van lokale wegen. Maar ook als het gaat om fietspaden. Er fietsen nu zoveel soorten fietsen, van fatbikes tot bakfietsen. Zijn de fietspaden daar wel goed op ingericht?” Verder pleit hij voor meer landelijke voorlichtingscampagnes rond de feestdagen, specifiek gericht op rijden onder invloed. „Al zou je daarmee maar twee bestuurders behoeden voor een ernstig ongeval, dan heb je al winst te pakken.”
Volgens Hans van Maanen, bestuurder van de Vereniging Verkeersslachtoffers is er onwil in de politiek om in te grijpen. „Er is maar één echte methode en dat is de techniek inroepen. Woorden zeggen niets en campagnes doen ook weinig in onze optiek. Ik ben nog van de generatie van ”Glaasje op, laat je rijden” en als je moet constateren dat er tientallen jaren later nog altijd ongevallen door drank gebeuren, dan weet je dat techniek de enige oplossing is.”