Spitsstroken gaan de strijd aan met toenemend fileleed
Stilstaan op de snelweg, het kwam vorig jaar veelvuldig voor. Er stonden meer files dan in 2003, ze hadden een grotere lengte en het duurde langer voordat ze waren opgelost. Daardoor steeg de filezwaarte -de lengte van een file maal de periode dat hij ergens stond- met 11 procent. In 2003 nam de filezwaarte met 5 procent toe en in 2002 daalde hij 8 procent.
Dat blijkt uit cijfers die het ministerie van Verkeer en Waterstaat onlangs heeft gepubliceerd.
Ongeveer de helft van de filestijging is te verklaren door een combinatie van veel verkeer en ongunstige weersomstandigheden. De filezwaarte als gevolg van ongevallen en wegwerkzaamheden daalde.
De tien drukste filedagen van 2004 veroorzaakten 75 procent van de toename van de filezwaarte. Grootste kwelgeest was knooppunt Everdingen op de A2, in beide richtingen. Dat had te maken met wegwerkzaamheden die maanden hebben geduurd. Begin december zijn tussen Everdingen en Culemborg drie versmalde rijstroken opengesteld. Daardoor waren er op dit traject vanaf dat moment aanmerkelijk minder files dan in december 2003, aldus het ministerie.
November 2004 was een extreem drukke maand. Ongeveer de helft van de filetoename deed zich in deze maand voor. De totale filezwaarte was 35 procent hoger dan anders in deze maand. Dat kwam mede door het weer.
Snelheidsbeperkingen en het versneld uitvoeren van werkzaamheden om de gladde wegen A4, A12, A13, A15, A16, A20, A27en A44 van een nieuwe toplaag te voorzien, heeft ook extra hinder opgeleverd. Dit leidde vooral tot meer files op de A12 ter hoogte van Bodegraven in beide richtingen en op de A13 richting Rotterdam.
Positief nieuws is er uit het noordwesten van het land. De opening van de A5 heeft de filevorming in de ochtendspits op de A9 bij Haarlem-Zuid richting Amstelveen verminderd. De filezwaarte daalde op deze locatie met 13 procent. Ook zijn er aanmerkelijk minder files in de avondspits op het knooppunt Badhoevedorp, richting Alkmaar.
Spitsstroken
Een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft „geen idee” hoe de filezwaarte zich dit jaar zal ontwikkelen. Kernpunt in de maatregelen tegen filevorming is de aanleg van spitsstroken. Dat zijn extra rijstroken die opengaan op drukke momenten, met name in de spits. Er geldt een lagere maximumsnelheid.
Verkeer en Waterstaat wil op korte termijn in totaal 150 kilometer spitsstrook aanleggen. Hiervoor is 380 miljoen euro beschikbaar.
Een meerderheid van de Nederlandse automobilisten is positief over de aanleg van spitsstroken. Bijna 60 procent van de automobilisten geeft aan dit een goede maatregel te vinden. Een meerderheid van hen tekent daarbij wel aan dit als tijdelijke oplossing te zien. Dat blijkt uit het Nationale Automobilisten Onderzoek van YPCA (Your Personal Call Assistant), dat in samenwerking met De Vos & Jansen Marktonderzoek onder 1155 respondenten werd uitgevoerd.
Een kwart van de automobilisten (25,7 procent) beschouwt de ontwikkeling van spitsstroken als een slechte zaak en vindt dat de vluchtstroken voor hulp- en pechdiensten zijn bestemd. Een kleine groep (9,3 procent) vindt bovendien dat hierdoor de verkeersveiligheid in gevaar komt en slechts een klein deel van de respondenten (5,5 procent) denkt dat deze maatregel geen of nauwelijks effect op filevorming heeft.
Filetopvijf van 2004
(tussen haakjes de notering in 2003)
(1) A2, Knooppunt Everdingen-Everdingen, richting ’s-Hertogenbosch
(8) A2, Culemborg-Everdingen, richting Utrecht
(3) A13, Delft-Zuid-Berkel en Rodenrijs, richting Rotterdam
(4) A10, Ring West, richting knooppunt Coenplein
(2) A27, Merwedebrug-Avelingen, richting Breda
Bron: Rijkswaterstaat
Drukste dagen in 2004
Data Filezwaarte
26 februari 134.151
18 november 109.455
19 mei 101.235
7 mei 100.926
29 januari 100.655
Bron: Rijkswaterstaat