Schiphol daagt El Al voor rechter
Luchthaven Schiphol daagt de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al voor de rechter. Reden hiervoor is dat El Al, zo stelt Schiphol, regelmatig ’s nachts vliegt zonder over de nodige ’nachtslots’ te beschikken. Het kort geding dient 23 april voor de rechtbank in Haarlem. Dit maakte Schiphol vrijdag bekend.
Om binnen de wettelijke geluidszones te blijven, is het noodzakelijk dat luchtvaartmaatschappijen op Schiphol over slots beschikken. Dat zijn toestemmingen om in een bepaalde periode van de dag (of nacht) te mogen starten of landen.
Het aantal nachtslots op de luchthaven is beperkt. Voor het afgelopen winter- en het komende zomerseizoen zijn in totaal 11.945 slots uitgedeeld voor starts en landingen tussen 23.00 en 06.00 uur. Het aantal aanvragen was veel groter.
Schiphol stelt dat EL Al in de afgelopen winterperiode 89 starts en landingen in de nacht heeft uitgevoerd terwijl de maatschappij maar over 44 slots beschikte. De luchthaven maakt zich zorgen dat El Al ook in het zomerseizoen meer starts en landingen zal uitvoeren dan de 128 slots die de maatschappij toegewezen kreeg. Daarbij komt dat El Al in de afgelopen winter 39 nachtelijke starts uitvoerde met de lawaaiige boeing 747-200.
Vorig jaar spande Schiphol een soortgelijk kort geding aan tegen chartermaatschappij DutchBird. De president van de rechtbank in Haarlem stelde Schiphol toen in het gelijk.