Steeds meer buitenlandse auto’s naar VS
Autofabrikanten van buiten de Verenigde Staten, die uit Azië voorop, blijven de Amerikaanse automarkt bestormen. Ze hebben nu ruim 40 procent van die markt in de wacht weten te slepen. Hun verdere ambities zullen ze duidelijk maken op de autoshow van Detroit, die zondag voor het publiek opengaat.
Japanse, Zuid–Koreaanse of Duitse producenten hebben met hun plannen voor dit jaar een verdere slag tegen de Amerikaanse concurrentie in de zin. De grootste automarkt ter wereld is goed voor een verkoop van ongeveer zeventien miljoen personenauto’s per jaar.
Vorig jaar wekte de koersstijging van de euro ten opzichte van de dollar de Europese fabrikanten sterk tegen. De autoproducenten uit Azië daarentegen bleven goed verkopen. De ’grote drie’ uit Japan, Toyota, Honda en Nissan, hebben al 26 procent van de Amerikaanse markt in handen.
Hun Amerikaanse tegenpolen, General Motors, Ford en DaimlerChrysler, waren in 2004 goed voor 58,7 procent. Het percentage is in jaren niet zo laag geweest.
Toyota verkocht vorig jaar in de VS 10 procent meer dan in 2003. Met een aantal van ruim twee miljoen auto’s werd het concern de grootste buitenlandse autoverkoper op de Amerikaanse markt. Toyota verdrong in 2003 Ford van de tweede plaats op de wereldranglijst van grootste autoproducenten.
De verkoop van Toyota in de VS van 2004 betekende het negende record op rij. Een record was er ook weggelegd voor Nissan. Bijna een miljoen auto’s van deze fabrikant vonden een Amerikaanse koper. Dat is 24 procent dan in 2003.
De Amerikaanse fabrikanten doen er alles aan om in hun ’land van de auto’ marktaandelen terug te winnen, maar de Japanse merken blijven geliefd. Die hebben een kwaliteitsvoorsprong en brengen auto’s op de markt die in de Amerikaanse smaak vallen, zoals pickups en vierwielaangedreven modellen.
Ook profiteren de Aziatische automakers van hun toenemende aantal productievestigingen in de VS. Daarmee vermijden ze de nadelige effecten van ongunstige wisselkoersverhoudingen. Deze ontwikkelingen heeft het onderzoeksbureau CSM Worldwide in een recente studie ertoe gebracht om Toyota tegen het jaar 2010 de derde plaats toe te bedelen op de ranglijst van autofabrikanten in de VS.
„Als nu Toyota, Nissan en Honda de enige waren, zou een stabilisatie en zelfs het begin van de terugkeer van de Amerikaanse fabrikanten binnen vijf jaar mogelijk zijn. De Japanners worden echter gevolgd door de Koreanen en die door de Chinezen", aldus een autoanalist in Detroit.
Hyundai, vorig jaar goed voor een aandeel van 2,5 procent op de Amerikaanse markt, opent dit jaar een fabriek in de VS. Het wordt daarmee de eerste Zuid–Koraanse autofabrikant met een eigen productievestiging binnen de Amerikaanse landsgrenzen.
China is in opmars. Het Amerikaanse importbedrijf Visionary Vehicules en de Chinese producent Chery Automobile hebben aangekondigd om vanaf 2007 Chinese auto’s in de VS te gaan verkopen tegen verhoudingsgewijs zeer lage prijzen.
Ver achter de Aziatische auto’s komen de Europese merken. Concerns als BMW en Mercedes blijven hun kaarten zetten op het segment van de luxe auto’s. De Duitse autoproducenten hadden vorig jaar met elkaar een marktaandeel van 5,1 procent.
De Franse producenten hebben nooit een grote marktpositie in de VS kunnen opbouwen, maar Renault en Peugeot/Citroën dromen er wel van. Renault krijgt dit jaar een nieuwe topman in de persoon van Carlos Ghosn, nu nog baas bij Nissan, waar Renault het voor het zeggen heeft. Diens aantreden zou kunnen uitmonden in een poging weer voet op Amerikaanse bodem te zetten.