Geen grauwe Japanner
De Mitsubishi Colt is inmiddels ruim dertig jaar oud. In die tijd bracht Mitsubishi onder dezelfde naam verschillende modellen op de markt. Nooit eerder rolde de Colt echter in Nederland van de band. Met de nieuweling is daar verandering in gekomen.
plattekst (u15,1,0(Nederland telt slechts één echte fabriek voor serieproductie van personenauto’s. Dat is NedCar in Born, waar ooit DAF’s en Volvo’s van de band rolden en waar thans Smarts en Mitsubishi’s worden geproduceerd.
Tot en met vorig jaar kwamen de Volvo’s S40 en V40 alsmede de Mitsubishi’s Carisma en Space Star uit Born, maar medio 2004 werd de productiecapaciteit ingezet voor de Smart ForFour en de Mitsubishi Colt. In 2001 zijn alle aandelen van NedCar immers in handen van Mitsubishi Motor Corporation gekomen, waarna de relatie tussen Mitsubishi en Volvo werd afgebouwd. Mitsubishi was intussen voor een substantieel deel eigendom van DaimlerChrysler geworden. Uitwisseling van kennis en techniek tussen die twee partijen werd daarom welhaast vanzelfsprekend.
Het zal dan ook geen verbazing wekken dat de Mitsubishi Colt en de Smart ForFour niet alleen van dezelfde band rollen, maar ook zaken als onderstel en motoren met elkaar gemeen hebben. Waar de Smart goede sier maakt met een eigenzinnig maar kenmerkend koetswerk, schikt de Colt zich optisch in de Mitsubishi-familie. Net als de Lancer, Outlander en de Grandis is de Colt voorzien van een scherp gesneden neus met dat typische vouwtje in de motorkap. De Colt ziet er goed uit. Goed geproportioneerd en progressief. En allerminst suf.
Krachtbron
De Mitsubishi Colt is leverbaar met drie verschillende benzinemotoren en twee diesels die zowel met de driedeurs als met de vijfdeurs carrosserie gecombineerd kunnen worden. De uitzondering hierop is de sportieve topversie CZT, die enkel in driedeursverschijning op de markt komt. De absolute basis wordt gevormd door de 1,1 liter driecilinder benzinemotor, goed voor een maximumvermogen van 55 kW/75 pk. Deze variant is louter interessant op papier, want voor slechts 500 euro extra levert Mitsubishi een 1,3 liter viercilinder. Die beschikt niet alleen over een cilinder extra, maar bovendien -met een maximumvermogen van 70 kW/95 pk- over aanzienlijk meer spierkracht. Met deze krachtbron onder de kap is de Colt goed voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur in 11,1 seconden en behoort een topsnelheid van 180 kilometer per uur tot de mogelijkheden. De Colt is met deze motor levendig genoeg, maar de krachtbron laat daarbij wel van zich horen. De motor is zelfs behoorlijk rumoerig. Het verbruik is met een gemiddeld testresultaat van 1 op 14,2 netjes, maar niet opvallend gunstig.
De Colt beschikt over een prettig onderstel. De auto is zeker niet te stevig geveerd en gedempt, waardoor hij een comfortabele indruk maakt. Oneffenheden in het wegdek worden prima weggefilterd. Tegelijkertijd heeft Mitsubishi de koetsbewegingen van de auto goed onder controle weten te houden. De auto helt in bochten niet noemenswaardig over en ook de stabiliteit in rechte lijn is oké.
Minder indruk maakt de besturing van de Colt. Hoewel de voorwielen van Mitsubishi mooi direct op stuurwielbewegingen reageren, voelt het geheel nauwelijks communicatief aan, waardoor je te veel afstand ervaart. Remmen en versnellingsbak daarentegen functioneren gewoon goed.
Details
De Mitsubishi Colt ziet er niet alleen vanbuiten prima uit. Ook het interieur ademt niet de grauwheid die voor Japanners meer dan eens kenmerkend is. Mitsubishi heeft zich moeite getroost om de inzittenden op leuke vormen en details te onthalen en levert op verzoek ook felle en frisse interieurbekleding die sowieso al tot vrolijkheid stemmen. Het dashboard oogt aantrekkelijk, is praktisch en bruikbaar vormgegeven en kenmerkt zich door voldoende bakken en vakken om de reisbenodigdheden in op te bergen.
De Colt heeft een royale hoeveelheid binnenruimte, zowel voorin als achterin. De voorstoelen zijn stevig en zitten goed, al kunnen de verstelmogelijkheden verbeterd worden. Zo is het stuur van de Colt niet voorzien van een lengteverstelling en is de leuning van de stoelen niet traploos verstelbaar. Slimmer is de achterbank, die in delen kan worden versteld, opgeklapt en eventueel worden uitgenomen waardoor de hoeveelheid bagageruimte flink kan worden uitgebreid.
Mitsubishi levert de nieuwe Colt in drie verschillende uitvoeringen. Op actieve en passieve veiligheid is evenwel niet beknibbeld, want alle Colts beschikken standaard over ABS, elektronische remkracht verdeling (EBD) en zes airbags. Voorts zijn stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare voorramen en een boordcomputer bij de standaarduitrusting inbegrepen.
Echt goedkoop is de nieuwe Mitsubishi Colt niet. Gezien de complete standaarduitrusting en de hoeveelheid binnenruimte lijken de tarieven echter wel gerechtvaardigd te zijn. De grote uitdaging voor de dealers is om potentiële kopers te verleiden om de nieuwe Colt te verkiezen boven een hele reeks heel goede alternatieven. De Colt mag dan een reputatie van meer dan dertig jaar hoog te houden hebben, een onbetwiste topper is de auto niet. Daarvoor is de Colt niet goed genoeg. Of de concurrentie gewoon te goed.
kolom links
Mitsubishi Colt 1.3 Inform 5-deurs
Waardering:
- binnenruimte, onderstel
- geluidsniveau
Techniek
Cilinderinhoud: 1332 cc; maximumvermogen: 70 kW/95 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 125 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 11,1 seconden; topsnelheid: 180 km/u.
Maten, gewicht en prijs:
Lengte: 3870 mm; breedte: 1695 mm; hoogte: 1550 mm; wielbasis: 2500 mm; gewicht: 945 kilogram; inhoud bagageruimte: 220 liter: tankinhoud: 47 liter; Mitsubishi Colt 1.3 Inform: 13.995 euro.
Alternatieven
Ford Fiesta 1.4 16V Ambiente 5-deurs: 14.700 euro
Duits en stevig. Beschikt over het beste onderstel in zijn klasse. Geen super praktische makker als de Renault Modus of, in mindere mate, de Mitsubishi Colt en de Mazda2. Wel een prima alternatief voor wie rijden belangrijker vindt dan ruimte. Complete uitrusting. Motor is prima. Vergeet de goedkopere 1,3 liter viercilinder.
Mazda2 1.2 Exclusive: 14.325 euro
Groter dan de Colt, maar met deze krachtbron ook minder snel. Doorsparen voor een Mazda2 1.4 is aan te bevelen. Verder veel herkenbare overeenkomsten met de Ford Fiesta. Geen wonder ook, want Mazda is onderdeel van Ford. De 2 en Fiesta rollen gezamenlijk in Spanje van de band.
Renault Modus 1.2 Authentique Basis: 14.995 euro
Het slimste jongetje van de klas. Met de Modus heeft Renault een schot in de roos gedaan. Een uiterst flexibel interieur en moderne techniek in een leuke verpakking. Dat is de Modus. Helaas is de auto daarmee ook gelijk de duurste in deze vergelijking. En dan hebben we nog het absolute basismodel te pakken.