NS past boetebeleid aan
Elke betrapte treinreiziger zonder geldig kaartje moet straks het normale tarief plus een boete van 35 euro betalen. Heeft de zwartrijder geen geld bij zich, dan draagt de NS hem over aan de spoorwegpolitie.
Voorheen kon een zwartrijder altijd nog een kaartje bij de conducteur kopen tegen een speciaal, iets hoger tarief. Als hij niet kon betalen, mocht hij uitstel van betaling aanvragen.
De NS heeft de plannen voor het nieuwe boetebeleid onlangs bij de consumentenorganisaties ingediend. Zij moeten er nog een oordeel over vellen. Een NS-zegsman benadrukte gisteren dat het nieuwe beleid nog niet definitief vaststaat.
Het oude boetebeleid was niet effectief, meent de NS. Notoire zwartrijders namen het risico een conducteur tegen het lijf te lopen, omdat ze in dat geval slechts een iets duurder kaartje hoefden te kopen, of ze kozen ervoor uitstel aan te vragen. De ervaring van de NS is dat slechts 30 procent van later verstuurde incasso’s daadwerkelijk wordt geïnd.
De NS wil verder het boetebeleid in lijn brengen met de rest van het openbaar vervoer. „In de tram of metro moet je ook altijd een boete betalen als je zwartrijdt”, zei de woordvoerder.
Gevolg is wel dat bijvoorbeeld iemand die geen kaartje kan kopen wegens een kapotte automaat ook een boete moet betalen. Reizigers die met geldige reden zonder kaartje in de trein zaten, kunnen achteraf een deel van hun geld terugvragen.
Reizigersvereniging Rover heeft kritiek op de plannen van de NS. „In de bus kun je ook een duurder kaartje kopen. Dat is nu in de trein ook nog mogelijk, dus het beleid van de NS is al in lijn met de rest van het openbaar vervoer”, verklaarde een woordvoerder. De conducteur moet volgens hem vaker langskomen en de identiteit van zwartrijders beter controleren. Zo voorkomt de NS dat er achteraf niet wordt betaald, aldus Rover.