Commentaar

Discriminatie

Met de beschuldiging van discriminatie kan men in de praktijk vele kanten uit. De PvdA'er Wouter Gortzak deed onlangs bij het Meldpunt Discriminatie aangifte tegen een Surinaamse partijgenoot uit de Bijlmermeer. Die had hem uitgescholden voor “witte fascistische racist”. Eerder was hij al getypeerd als een “koloniale boer” en “Hollandse Botha”.

De politieke verhoudingen in deze Amsterdamse stadswijk worden steeds meer gestempeld door raciale tegenstellingen. Daarbij zijn de blanken in de minderheid. Vandaar dat het niet zo verwonderlijk is dat nu ook uit die hoek geklaagd wordt over discriminatie en mensen zich door bepaalde uitlatingen beledigd voelen.

Ook vanuit organisaties van homoseksuelen klinkt tegenwoordig gauw de beschuldiging van discriminatie. Zo werd de Katholieke Theologische Universiteit in Utrecht bij de Commissie Gelijke Behandeling aangeklaagd wegens discriminatie van homodisputen. Deelname aan die verenigingsactiviteiten leverden geen studiepunten op, in tegenstelling tot de activiteiten in andere studentendisputen. Volgens de commissie was een dergelijk onderscheid niet aanvaardbaar.

Tegen een Rotterdamse politie-inspecteur, oud-raadslid voor de SGP, werd dezer dagen een aanklacht ingediend vanwege een ingezonden stuk in de Justitiekrant. Daarin had hij zich zeer afwijzend uitgelaten over homoseksualiteit. Dit naar aanleiding van het rapport van de commissie-Kortmann, waarin de invoering van het homohuwelijk bepleit werd.

De brief zou beledigend zijn en door het plaatsen daarvan zou ook het ministerie van justitie medeplichtig zijn aan een strafbaar feit. De redactie van de Justitiekrant, die de brief ook buitengewoon kwetsend vond, betreurt het inmiddels dat zij zich in een naschrift niet direct daarvan gedistantieerd heeft.

Meestal lopen deze zaken wel met een sisser af. Maar het is wel zo, dat wie de bijbelse standpunten ten aanzien van homoseksualiteit in het openbaar durft uit te dragen, niet alleen moet rekenen op agressieve kritiek vanuit de samenleving, maar ook de kans loopt op een rechtszaak en een eventuele veroordeling.

Dat maakt het te meer belangrijk om je woorden zorgvuldig te kiezen, zodat je later geen spijt krijgt van bepaalde formuleringen. De wijze zal tijd en wijze weten, zo lezen we in de Bijbel. Het moet duidelijk zijn dat het ons niet gaat om persoonlijke antipathie of haat tegen mensen en dat we ons niet boven anderen willen verheffen. Het gaat om het uitdragen en verdedigen van een zedelijke norm die op de Bijbel is gegrond. Een zedelijke norm die eeuwenlang in onze maatschappij geldend is geweest.

Een homohuwelijk is iets volstrekt anders dan een normaal huwelijk. Door de huwelijksband worden man en vrouw voor hun leven aan elkaar verbonden. Een homohuwelijk is een parodie daarvan. Een bespotting van Gods heilige instelling.

Gelukkig is het nog niet zover dat het homohuwelijk in Nederland gelegaliseerd is. Maar gezien ook het meerderheidsadvies van de commissie-Kortmann gaat het wel steeds meer die kant uit. Dat is zonder meer een weerzinwekkende maar ook bedroevende ontwikkeling.