De helft

3

Hoe consuminderen verrassend simpel kan zijn.

Al meer dan twintig jaar houd ik me bezig met consuminderen. Een woord dat destijds nog helemaal niet bestond! Aanvankelijk was consuminderen voor mij noodzaak. Later werd het meer een vrije keuze.

Hoewel er een gevoelig verschil is tussen gedwongen of vrijwillig consuminderen, is er ook een overeenkomst: met zo min mogelijk (geldelijke) middelen zo veel mogelijk willen doen.

Inmiddels heb ik daar veel ervaring mee. En nu er vanwege de economische crisis steeds meer mensen gedwongen worden zuinig aan te doen, krijg ik vaak de vraag om tips. Ik kan dan van alles aandragen: ga zelf brood bakken, koop je groenten op de markt (en dan bij voorkeur tegen sluitingstijd), houd een kasboek bij, pak de fiets in plaats van de auto. Noem maar op.

Maar niet iedereen heeft tijd om brood te bakken, de mogelijkheid om naar de markt te gaan, de discipline om een kasboek bij te houden of de conditie om te fietsen.

Ooit kwam ik een tip tegen, die eigenlijk iedereen wél kan opvolgen. Of je nu veel of weinig tijd hebt, een gezin hebt of single bent, een universitaire titel bezit of alleen maar de basisschool hebt doorlopen. Het is er een met een groots effect: ga –waar mogelijk– je verbruik halveren.

Dat is iets wat je op alle mogelijke manieren kunt toepassen. Ging je tot nu toe iedere dag onder de douche, ga dan voortaan om de andere dag. Of kom er na vijf minuten in plaats van na tien minuten onder vandaan. Dat heeft natuurlijk hetzelfde effect.

Behalve als je steeds een schone baddoek gebruikt. Dan is de eerste manier slimmer, want dan halveer je meteen de vuile was. Gebruik de helft van je normale hoeveelheid shampoo en zeep, halveer je zeeppoederverbruik, je tandpasta enzovoort.

Je zult ontdekken dat je haren, je lijf, je was en je tanden even schoon zullen zijn als voorheen. Wanneer je dat ontdekt, kun je het halveringsprincipe natuurlijk gerust nóg eens toepassen. Inmiddels zit je dan op een kwart van je normale verbruik.

Ga door, tot het niet meer werkt. Op dat moment doe je er een ietsiepietsie bij en, voilà, daar heb je dan je aangename minimum verbruik bereikt.

Je kunt dit halveringsprincipe ook op voedsel toepassen. Na het kerstdiner en de oliebollen mogen er bij veel mensen wel wat pondjes af. Laat je niet verleiden tot dure afslankpillen, vetverbranders of ingewikkelde diëten. Eet gewoon de helft van je normale hoeveelheid boterhammen en doe daar dan de helft minder beleg op.

Trek in wat lekkers bij de koffie? Neem een half koekje. Het is een geweldige manier van besparen, zonder dat je er je levenswijze drastisch voor moet veranderen. Bovendien kom je op een eenvoudige manier van de overtollige pondjes af. Als iemand je over enkele weken vraagt of je bent afgevallen, vertel dan trots dat je het E(et)-D(e)-H(elft)-dieet volgt.

Teunie Luijk is echtgenote en moeder en houdt een eigen weblog bij over consuminderen.